Un birou de arhitectură din București, plătit cu bani grei de Primăria Constanța, pregătește un proiect halucinant pentru Mamaia – care va rămâne doar o amintire pentru unii: fără hoteluri de lux, fără clădiri moderne și… fără telegondola devenită un simbol al stațiunii! Totul, pe banii constănțenilor!
Stațiunea Mamaia s-ar putea întoarce în timp, cu jumătate de secol: tren prin mijlocul stațiunii și hoteluri ca în vremea lui Ceaușescu! În timp ce în alte țări se stimulează investițiile și construiesc zgârie-nori, Primăria Constanța, prin intermediul unui birou de arhitecți din București, vrea să anuleze toate autorizațiile date pentru hotelurile de lux și mega-proiectele imobiliare, care oferă mii de locuri de muncă.
Culmea, toate astea sunt făcute pe banii plătitorilor de taxe și impozite din Constanța, care sperau că o vor duce mai bine, însă care, conform predicțiilor, vor ajunge meargă în vacanță în…. sudul litoralului!
Mai mult, telegondola lui Radu Mazăre, devenită un simbol al stațiunii, pentru care s-au cheltuit milioane de euro, ar urma să fie rasă de pe fața pământului, pe motiv că stâlpii acesteia „strică peisajul”.
Telegondola ar urma să fie înlocuită, conform unui proiect al Primăriei Constanța, cu un tren ușor sau cu un tramvai. O bucurie pentru copiii care vor să se joace cu scoicile pe șinele de oțel și pentru părinții care, în loc să stea liniștiți, vor sta să îi păzească pe micuții ce vor alerga printre tramvaie!
Cine încasează banii?
Cei care încasează sume fabuloase pentru a transforma stațiunea Mamaia sunt arhitecții de la firma bucureșteană KXL Studio SRL, cu sediul în Sectorul 1, pe strada Constantin Aricescu.
Pentru proiectele lor, cei doi angajați ai firmei au încasat, anul trecut, aproape două milioane de euro. Iar conform documentelor oficiale, profitul celor doi angajați a fost de peste 400.000 de euro.
Tramvaie de mare viteză printre turiști
Profit.ro susține că, potrivit documentului publicat pe site-ul Primăriei Constanța, se propune introducerea unui sistem de transport în comun de tip tramvai, light rail, tren modern care să asigure mobilitatea turistică între municipiul Constanța și orașul Năvodari amplasat pe Bulevardul Mamaia. Propunerea ar ajuta la restructurarea spațiilor ocupate în prezent de mașini, conform Info Sud-Est.
Cine va avea grijă ca micuții veniți în vacanță să nu zburde prin fața tramvaielor? Logic ar fi ca Primăria Constanța să monteze garduri de protecție, de la un capăt la altul, iar turiștii veniți la relaxare să aștepte la strungă, precum oile, să poată merge de la hotel la plajă și invers. Sau pentru a cumpăra o apă plată sau o înghețată.
Investiție de peste patru milioane de euro aruncată la gunoi
Conform aceleiași surse, stâlpii rețelei de telegondolă – realizată de Guvern, din bani publici – ar urma să fie desființați, „din cauza impactului vizual pe care îl au asupra unor zone și subzone istorice, cum ar fi Cazinoul din Mamaia”, se mai arată în document.
Iar cum telegondolă wireless încă nu s-a inventat, înseamnă că investiția de peste patru milioane de euro, care a devenit atracția litoralului, va fi, pur și simplu, aruncată la gunoi. Cine va plăti pentru banii publici aruncați la coș? Primăria Constanța nu a precizat…
Ambiție dusă la extrem
Conform PUZ-ului inițiat de fostul City Manager, Felicia Ovanesian, pentru construcțiile existente amplasate pe plajă vor fi permise doar lucrări de reparații curente, majoritatea dintre acestea fiind clădiri cu funcțiuni comerciale și turistice. Ce înseamnă asta pentru afaceriștii care dețin hoteluri în Mamaia? Că nu vor putea efectua nicio extindere a spațiului, pentru săli de conferință, săli de mese sau destinate divertismentului.
Deci, în loc să planteze copaci în locurile în care este posibil Primăria Constanța va stabili spații verzi în jurul hotelurilor, blocând orice viitoare extindere de facilități. De parcă cei câțiva metri pătrați de gazon de lângă hotel ar oferi mai mult oxigen turiștilor.
Adio, clădiri înalte!
În timp ce în alte țări se face dezvoltare pe verticală, impunând anumite reguli dezvoltatorilor (să aibă grădini pe terase, să folosească energie solară etc.), în Mamaia vor fi doar clădiri pentru hobbiți.
Conform aceleiași surse, o altă propunere impune restricții ale regimului de înălțime pentru noi construcții, „fapt ce ar veni în ajutorul asupra păstrării siluetei și a perspectivelor istorice pentru clădirile cu valoare de patrimoniu”.
PUZ-ul din Mamaia se află în etapa în care cetățenii sunt invitați să trimită observații și propuneri asupra documentelor disponibile pe site-ul Primăriei Constanța, până la data de 26 iulie 2024. Este prima etapă din cele trei necesare pentru aprobarea acestuia, mai precizează sursa amintită.